הרב שפירא זצ"ל בשיחה עם הרב מלמד: ''אין לאסור את המותר''


הרב אליעזר מלמד ראש ישיבת ורב הישוב הר ברכה שאל את ר"י מרכז הרב הרב אברהם שפירא זצ"ל וקיבל תשובה "אי אפשר לאסור את המותר"

לצפיה בתשובה : http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=184
.
בתשובה לגולש באתר 'ישיבה - השער לעולם התורה', משיב הרב אליעזר מלמד ר"י הר ברכה ורב הישוב כי "מותר לעלות להר הבית ע"פ הדרכת אנשי משמר המקדש" בהמשך התשובה מתייחס הרב מלמד לדעתו של הרב שפירא ואומר כי "פעם שאלתי את הרב הגאון מו"ר הרב שפירא (זצ"ל) ואמר ש'אי אפשר לאסור את המותר"

התשובה כפי שמופיעה באתר 'ישיבה':

שאלה: האם מותר לעלות להר-הבית במקומות שבהן לכל הדעות לא עמד בית המקדש, כאשר הדבר נעשה בפיקוח אנשי משמר המקדש שמסבירים היכן מותר לדרוך וכיצד יש לעלות?

תשובה: מותר לעלות להר הבית על פי הדרכת אנשי משמר המקדש. ובמיוחד יש בזה ערך בתקופה זו, שיש תועלת בעלייה, לשמירת ריבונותינו שם. ואף הנמנעים אינם אומרים שאסור, אלא גודרים גדר, כדרך שגדרו גדולי התלמידי החכמים שבדורות הקודמים. ופעם שאלתי את הרב הגאון מו"ר הרב שפירא (זצ"ל) ואמר שאי אפשר לאסור את המותר, אמנם גם אינו רוצה להתיר. גם אבי מורי נוקט בעמדה זו, אבל אינו מונע מלעלות למקומות המותרים, אלא שסבור שהטוב ביותר הוא לסגור את הר הבית בפני כולם, ולשומרו כך עד בניין בית המקדש במהרה בימינו.
.
לצפיה בתשובה : http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=184

הרב מלמד: שמע מפיו של הרב שפירא זצ"ל

11 תגובות:

  1. "איו לאסור את המותר"
    בקיצור: הרב לא אוסר כניסה להר הבית, אלא משאיר את ההלכה הידועה שנפסקה בכל הדורות שמותר לעלות להר הבית, כמובן במקומות המותרים בקדושה ובטהרה.

    כולנו להר

    השבמחק
  2. ב"ה
    בנאומו האחרון של מרן הגר"א שפירא זצ"ל ביום ירושלים בישיבת מרכז הרב חזר ואמר "כשם שיקבלו שכר על הדרישה כך יקבלו שכר על הפרישה" ואמר באופן ברור שאין לעלות להר.
    דוד

    השבמחק
  3. לדוד
    לא יתכן שהוא אמר הפוך מהרמב"ם בהלכות ביאת מקדש פרק ג' הלכה ד'
    "טמא מת אפילו המת עצמו - מותר להיכנס להר הבית -, שנאמר ויקח משה את עצמות יוסף עמו, עמו במחנה לוויה"

    אין על הרמב"ם הזה שום חולק, ובודאי שהרב שפירא לא יחלוק עליו ויחזור בו ממה שהוא אמר במפורש להרב מלמד.

    השבמחק
  4. לדוד

    "כשם שקיבלתי שכ על הדרישה וכו'" מה זה אומר לגבי העליה להר הבית?

    (אולי כלום)

    השבמחק
  5. הרב אליעזר מלמד אומר במפורש שהרב שפירא אמר שהוא "אינו רוצה להתיר" וכך מפוסמת דעתו שלא לעלות להר בשום אופן

    השבמחק
  6. לנריה

    אתה לא מדייק, הוא אמר שאינו רוצה "לאסור את המותר".

    השבמחק
  7. בתוכנת החיפוש "אוצר החכמה" וכן בשו"ת בר אילן לא נמצא תוצאה למילים "איסור השקפתי".

    כלומר: גם אתה מודה שאין כאן איסור הלכתי, ומותר לעלות להר הבית,

    רק שאלה שאוסרים, זה מטעם אחר מטעם פ-ו-ל-י-ט-י-ק-ה.

    ולזה לא חיישינן

    השבמחק
    תשובות
    1. וכי חושד אתה באנשים גדולים.

      מחק
  8. נכון שיש מחלוקת בזה. אבל הרב זצ"ל התנגד בתוקף לכל עליה להר הבית. ויצא כנגד העולים לשם. אפשר גם לשאול את בנו ראש הישיבה - הרב יעקב שפירא

    השבמחק
  9. הרב זצ"ל אסר לרוב הציבור והתיר לאנשים מסויימים שהצהירו כי למדו את ההלכה היטב.

    וע"כ אין למנוע מיהודים שלומדים את ההלכות היטב היטב מלעלות להר הבית, כיון שכל האיסור הוא רק להמון העם שלא יודיעם את ההלכות

    השבמחק

התגובות נכנסות מידית.
שים לב! תגובה שאינה הולמת את רוח ההלכה תמחק!